Permalänk
Medlem

Ny server/nyttodator

Det är dags att byta ut min 10 år gamla dator mot något nytt. Kravprofil:

  • Inget spelande alls. Surfande och titta på korta filmsnuttar enbart. Kommer att köra Windows 11. Så jag har valt att använda processorns grafik men kravet är att jag ska kunna koppla in två skärmar (QHD).

  • Datorn står på mycket (i princip hela tiden förutom på nätterna) i ett rum där jag gör jobbar hemifrån rätt så ofta (på annan dator) så det behöver störa så lite som möjligt.

  • Mycket 3.5 diskar behöver få plats. Minst 8st.

  • Priset är inte så väsentligt om det blir 15k eller 18k.

Så min funderingar.

  1. Är chassit tillräckligt bra för många HDD? Finns kommentarer om att det vibrerar pga dålig dämpning. Är Fractal Design mer lämligt?

  2. Det är väl inga problem att driva två skärmar med denna setup?

  3. Passar minne med moderkortet?

  4. Jag har valt ett moderkort med tämligen många SATA kontakter så jag slipper så många expansionskort.

  5. Hur väl funkar passiv kylning av processorn? Förhoppningen är att dom små kärnorna i i5 kommer att köra i princip alltid så det borde inte bli så mycket värme.

Andra kommentarer mottages tacksamt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1K4jAXI2AXF8NFVMhNO69NIkKDs/server-2024-1

Permalänk
Medlem

Ska du ha 8 spinnande diskar kommer dom låta mer än en eventuell CPU-fläkt om du går på någon lite över stock-kylare bara, så spara en tusenlapp och gå för typ en Pure Rock 2 eller liknande istället för Noctuan. Även nätagget ser svindyrt ut, kör på något semipassivt istället, typ Corsair RM-750e (Inet säljer för 1190 just nu). Jag har 10 spinnande diskar med ett Corsair TX-550m och hör aldrig fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ska du ha 8 spinnande diskar kommer dom låta mer än en eventuell CPU-fläkt om du går på någon lite över stock-kylare bara, så spara en tusenlapp och gå för typ en Pure Rock 2 eller liknande istället för Noctuan. Även nätagget ser svindyrt ut, kör på något semipassivt istället, typ Corsair RM-750e (Inet säljer för 1190 just nu). Jag har 10 spinnande diskar med ett Corsair TX-550m och hör aldrig fläkten.

Ja, CPU-kylaren är nog lite overkill i detta bygge då diskarna spinner mycket. Ska se om jag hittar något annat.

Däremot nätaggregatet är jag mer tveksam till att ändra. Det är semipassivt (men jag räknar inte med att fläkten går igång) men huvudanledningen är att jag vill ha riktigt bra komponenter och bra verkningsgrad. Det brukar innebära ett högt pris men jag kan hålla med om att det är dyrt. Ska se om jag kan hitta nåt alternativ i samma kategori.